Was ist neu?
Sepsis und Multiorganversagen Die Rolle der therapeutischen Plasmapherese (TP) in der Therapie der Sepsis mit Multiorganversagen
ist noch nicht abschließend geklärt (Kategorie III der American Society for Apheresis,
ASFA). Zwar zeigen die verfügbaren randomisiert kontrollierten Studien (RCT) keinen
eindeutigen Überlebensvorteil, prospektive Daten von 2018 belegen jedoch ein gutes
Sicherheitsprofil und eine günstige Beeinflussung von Surrogatparametern auch bei
hoch Katecholamin-pflichtigen Patienten im septischen Schock.
Akutes Leberversagen Eine multizentrische RCT von 2016 konnte einen signifikanten Überlebensvorteil durch
die Durchführung von „High Volume“-TP bei Patienten im akuten Leberversagen zeigen.
Dies galt allerdings nur in der Subgruppe der nicht transplantierten Patienten.
Katastrophales Antiphospholipid-Antikörper-Syndrom (CAPS) Retrospektive Datenauswertungen von 2016 zeigten einen deutlichen Überlebensvorteil
einer 3-Fachtherapie, welche die TP beinhaltet. Dies veranlasste die ASFA in ihren
neuen, 2019 erschienenen Leitlinien das CAPS erstmals in die ASFA-Kategorie I einzustufen.
Thyreotoxische Krise Retrospektive Analysen von 2018 ergaben eine effektive Elimination von Schilddrüsenhormonen
durch die TP. Aufgrund dessen erkennt die ASFA in ihren neuen Leitlinien die TP als
Zweitlinientherapie der thyreotoxischen Krise an.
Abstract
Therapeutic plasma exchange (TPE) is used to eliminate toxins, hormones or antibodies
from the blood and replace the lost volume with fresh frozen plasma, albumin or crystalloids.
In this article, recent advances in the usage for TPE for four different critical
disease entities are explored: Septic shock, acute liver failure, catastrophic antiphospholipid
syndrome (CAPS) and thyrotoxic storm.
Septic shock Even though randomized controlled trials have not been able to demonstrate a clear
benefit of TPE in septic shock, recent data demonstrates a sufficient safety profile
for usage in critically ill, highly catecholamine dependent individuals. Moreover,
an improvement in several surrogate parameters has been demonstrated.
Acute liver failure High volume TPE has been shown to improve outcome in patients in acute liver failure
in a multicenter, randomized controlled trial. However, this was only true for a subgroup
of patients which did not receive a liver transplant. This raises the question about
the effectiveness for TPE as a bridge to transplant therapy.
CAPS Retrospective data analysis demonstrates a clear benefit in survival when a triple
therapy containing anticoagulation, corticosteroids and TPE or intravenous immunoglobulin
is used. However, there was no difference in survival between the usage of intravenous
immunoglobulin or TPE and no added benefit in using both.
Thyrotoxic storm Thyroid hormones can be eliminated using TPE. This has been shown in a retrospective
data analysis of 2018 and caused the ASFA to view TPE as a second line therapy for
thyrotoxic storm in the most recent 2019 guidelines.
Schlüsselwörter
therapeutische Plasmapherese - Sepsis - akutes Leberversagen - thyreotoxische Krise
- katastrophales Antiphospholipid-Antikörper-Syndrom
Key words
therapeutic plasma exchange - sepsis - acute liver failure - catastrophic antiphospholipid
syndrome - thyrotoxic storm